دوربین مداربسته

با پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن بیشتر شهرها و گسترش روز افزون فروشگاه ها و همچنین نیاز به بالابردن امنیت محل زندگی، روز به روز بر اهمیت داشتن یک ناظر مستقیم وکنترل کننده افزوده می شود.

دوربین مداربسته یکی از مواردی است که می تواند شما را در بالا بردن این کنترل یاری رساند.

دوربین مداربسته CCTV که از کلمه Closet circuit television گرفته شده به دوربین هایی گفته میشود که همیشه تصویری در لحظه و زنده بر روی شبکه ای که برای آن در نظر گرفته شده از فضای مورد نظر به شما ارائه میدهند. دوربین های مداربسته اقلام مختلفی دارند و به دسته های گوناگونی می توان از آنها یاد کرد. از نظر نوع تصویر و سیگنال ایجاد کرده و نوع اجرا در پروژه به سه دسته زیر می توان اشاره کرد:

  • دوربین آنالوگ

    دوربین هایی با قیمت بسیار مناسب به نسبت دوربین های دیگر
  • دوربین های A-HD

    دوربین های از نظر کیفیت بسیار با کیفیت تر از آنالوگ و از نظر قیمت از تحت شبکه بسیار مناسبتر
  • دوربین های دیجیتالی - IP

    دوربین های معمولا با کیفیت بسیار بالا با قیمت بالاتر - توضیح در صفحه IP


هفت تکنولوژی مجری طرح های دوربین مداربسته مختلف به شیوه های مختلف وایرلس ، آنالوگ ، آی پی ، ای اچ دی ، انتقال تصویر و... می باشد و

»»با مشاوره ، طراحی ، فروش و اجرا در خدمت مشتریان خود میباشد««

همانطور که اشاره کردیم دوربین ها در اقسام و اشکال مختلفی دیده می شوند در ذیل به آنها اشاره می نماییم:


 

شکل ظاهری و کاربرد و ویژگی

Dome1

دوربین دام

Dome Icon  
معنی لغتی کلمه دام dome گنبد است. در واقع دوربین دام به معنی دوربین گنبدی شکل بوده و عنوان دوربین های سقفی نیز درباره آنها بکار می رود. این دوربین ها بیشتر برای نصب بر روی سقف طراحی شده و در اشکال فانتزی و متفاوتی وجود دارند.
صرف نظر از قابلیت دید در شب و یا نوع لنز یا نوع امواج و سیگنال به کلیه دوربین های سقفی - گنبدی شکل دوربین دام گفته می شود.

Box2 دوربین باکس

BOX Icon

 

 اصطلاح باکس (Box) به معنای جعبه به شکل ظاهری این دوربین ها باز میگردد. دوربین های باکس دوربین هایی با بدنه معمولا مستطیلی شکل و پلاستیکی هستند. اکثر دوربین های باکس دارای لنز خارجی هستند

کاربرد دوربین های باکس

از آنجا که سایر دوربین ها قابلیت سوار شدن لنز یا تعویض آن را ندارند از این دوربین ها بیشتر در جاهایی استفاده می شود که زوم و فکوس مورد نیاز باشد. همچنین این مورد باعث میشود تا بتوان از لنزهای متغیر با کیفیت بسیار بالا استفاده نمود که معمولا در کاربردهای تخصصی تر مورد استفاده قرار میگیرد از جمله جایی که بخواهیم تصویر تله یا واید داشته باشیم یا فوکوس کنیم.
با توجه به بازه بزرگ لنزها و امکان انتخاب لنز این دوربین ها از بین انواع لنزها این دوربین ها بیشترین انعطاف پذیری را از نظر زاویه دید خواهند داشت. به صورت کلی در صورت نیاز به داشتن دوربینی با زاویه دید کمتر از 25 درجه استفاده از دوربین های باکس بهترین گزینه خواهد بود.

دید در شب دوربین های باکس

دوربین های باکس به طور عمومی فاقد دید در شب IR هستند. اما این دوربین های تصویر خیلی مناسبتری از محیط در نور کم به شما خواهند داد که استفاده از آنها را در محیطهای کم نور بسیار مناسب می کند.
از این دوربین ها به عنوان دوربین صنعتی نیز یاد میشود و با قاب و یا بدون قاب در داخل و یا خارج ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.
 

Bullet_Camera

دوریین بولت

Bullet Icon    
اصطلاح بولت (Bullet) به معنای گلوله یا لوله یا بهتر بگوییم استوانه ای است. دوربین های بولت دوربین هایی با بدنه معمولا استوانه ای شکل و عموما فلزی هستند.

کاربرد دوربین های بولت

دوربین های بولت معمولا کاربرد محیط بیرونی دارند.
با توجه به ضد آب بودن بدنه بودن این دوربین ها و شکل خاصشان این دوربین های برای محیطهای بیرونی یا شرایط سخت آب و هوایی مناسب هستند.
این دوربین ها در کیفیت های متفاوتی ساخته می شوند و از نظر کیفیت تصویر محدودیتی ندارند. توجه داشته باشید که ضد آب بودن دوربین بولت به معنای امکان غوطه ور کردن آن در آب نیست.

دید در شب دوربین های بولت

دوربین های بولت عموما دارای دید در شب IR هستند. این دوربین های معمولا دید در شبی با برد نسبتا بالا دارند. برد دید در شب این دوربین ها به تعداد و نوع LEDهای تعبیه شده بر روی دوربین وابسته است.

زاویه دید دوربین بولت

دوربین های بولت از نظر نوع لنز به دو دسته
  • لنز ثابت (Fixed lens)
  • لنز متغیر (Varifocal Lens)
تقسیم می شوند. دوربین های بولت با لنز ثابت معمولا بالنز 3.6(~70 درجه)لنز6 (50 درجه)و لنز 12 (25 درجه) میلیمتر ساخته می شوند و دوربین های بولت وریفوکال معمولالنز 3-9(~35 تا 80 درجه) میلیمتر یا2.8-12 (~25 تا 85 درجه) میلیمتر دارند. 
CCTV_IR_LED1

دید در شب (مادون قرمز) Ir

واژه infrared) IR) به معنای طیف مادون قرمز است. دوربین های دید در شب IR از طریق استفاده از LEDهای مادون قرمز محیط اطراف خود را روشن کرده و امکان تصویر برداری در شب را فراهم می اورند. امواج مادون قرمز به قسمتی از طیف امواج گفته می شود که به وسیله چشم انسان قابل روئیت نیستند اما به وسیله سنسورهای تصویر دوربین ها قابل شناسایی هستند. از این طریق دوربین های دید در شب میتوانند بدون به وجود آوردن نور مرئی محیط اطراف خود را روشن کنند.
اکثر دوربین های امروزی مجهز به این سیستم هستند ، حال میخواهند دام ، بولت ، اسپید دام ، آنالوگ و ...باشند.
باید توجه داشته باشید که نور مادون قرمز از برد کمتری نسبت به نور مرئی برخوردار است و قسمت وسیعی از طیف آن امکان عبور از شیشه های ضخیم را ندارد پس در صورت وجود شیشه در مسیر دوربین نور دوربین به وسیله آن منعکس می شود. پرتو مادون قرمز همچنین امکان شناسایی رنگ ها برای حسگر دوربین را از بین خواهد برد و تمامی تصاویری که از طریق روشنایی این چراغ ها ضبط شده باشند به صورت سیاه و سفید دیده می شوند.

sanaty2

دوربین صنعتی

thumb_sanaty   
اکثر دوربین های صنعتی دوربین های باکس هستند ، که این دوربین ها یا با کاور ضد آب برای محیط بیرونی استفاده میشوند یا بدون کاور برای محیط داخلی.
دوربین های صنعتی کاربردهای خاص دارند و بخاطر قابلیت استفاده از لنزهای خاص متغیر، برای گرفتن تصاویر با کیفیت نظارتی امنیتی بصورت تصویر بسته یا باز استفاده می شوند.
این دوربینها اغلب دارای دید در شب نیستند ، البته در برخی از آنها که حالت استفاده در محیط بیرونی دارند موجود است.
 Sanaty 1 

دوربین اسپیددام (چرخشی)

SpeedDome Icon  
دوربین های گردان را با نام های متفاوتی میشناسند یعضی از این نامها عبارتند از PTZ، Speed Dome، Fast Dome و ...
دوربین های چرخشی یا speed dome و یا ptz به کلیه دوربین های مداربسته گفته می شود که قابلیت چرخش دوربین در جای خود بوسیله کنترل کننده یا اتوماتیک فراهم شده باشد.
از این دوربین ها بیشتر در مواقعی استفاده می شود تا نیاز فرد را برای نظارت همزمان تصاویر دوربین مداربسته را مرتفع نماید.
از اینرو فرد می تواند با استفاده از قابلیت ptz این سیستم های مداربسته ، دوربین را به هر جهت که می خواهد بچرخاند و در هر جا که می خواهد زوم کند.
این دوربین ها به دلیل تعبیه شدن موتور روی آنها از قیمت بالاتری نسبت به سایر دوربین های مداربسته برخوردارند.

کاربرد دوربین های گردان

معمولا در مورد کاربرد دوربین های اسپیددام اشتباهاتی صورت می گیرد. زیرا این دوربین در هر لحظه تنها میتواند یک جهت را بگیرد در نتیجه نمیتوان در تمام جهات پوشش امنیتی داشت و صد در صد باقی جهات از دست خواهند رفت ، پس بیشتر این دوربین حالت نظارتی دارد.
کاربرد اصلی دوبین های دام برای نظارت محیطهای وسیع مانند سوله هاست.
در ضمن استفاده از این دوربین ها به یک اپراتور نیاز دارد و در صورتی که در محل کسی برای تنظیم و مانیتورینگ دوربین حضور نداشته باشد دوربین تنها نقش یک دوربین عادی را بازی خواهد کرد.

دید در شب دوربین های گردان

دوربین های گردان گاهی با قابلیت دید در شب IR ساخته می شوند. توجه داشته باشید که برد این دید در شب معمولا در سطح برد دید دوربین نیست و برای گرفتن تصویر مناسب در محیطهای بزرگ باید نور محیطی را افزایش دهید.

زاویه دید دروبین های گردان

با توجه به دارا بودن قابلیت زوم مکانیکی، این دوربین ها میتوانند زاویه دیدی متغییر داشته باشند. زاویه دید این دوربین ها را معمولا تنها با توجه به میزان بزرگ نمایی آنها نشان می دهند و برای اطلاع از نوع لنز متغییر نصب شده بر روی دوربین باید به کاتالوگ تخصصی دوربین مراجعه کرد.
Miniature_CCTV

دوربین های مینیاتوری - مخفی

دوربین های مینیاتوری یا mini camera همانگونه که از نامشان پیداست دوربین های مداربسته کوچک متداول در بازار هستند. از این دوربین ها بیشتر به عنوان دوربین های مخفی استفاده می شود. معمولا آنها را در جایی که می خواهند دوربین نامحسوس باشد بکار می گیرند.
دوربین های مداربسته مخفی می توانند در هر شکل و اندازه وجود داشته باشند. از آنجا که استفاده از دوربین های مخفی کاملا ابتکاری می باشد می توان آنها را در هر جای ممکن جاسازی کرد.

دید در شب دوربین های میناتوری

دوربین های مینیاتوری معمولا فاقد قابلیت دید در شب IR هستند. دلیل اصلی این امر این است که در صورت نیاز به استفاده از دید در شب برای دوربین مخفی کردن آن به مراتب مشکل تر خواهد شد. این دوربین های همچنین معمولا دید مناسبی را در نور کم نخواهند داشت و برای گرفتن تصویری مناسب باید برای دوبین نور محیطی مناسبی ایجاد کنید.

زاویه دید دوربین های مینیاتوری

دوربین های مینیاتوری تقریبا همیشه دارای لنزهای ثابت هستند. لنزهای رایج این دوربین ها لنزهای 2.8میلیمتر (~85 درجه) یا 3.6(~70 درجه) میلیمتر است.

رزولوشن در دوربین مداربسته



روزلوشن یا کیفیت تصویر در دوربین های مداربسته استاندارد خود را دارد .

در این استاندارد کوچکترین واحد ضبط تصاویر به نام CIF در نظر گرفته میشود که انداز آن 320 در 240 پیکسل است

در تصویر زیر کیفیت از CIF تا 2 مگاپیکسل را به تفسیر مشاهده میفرمائید.

دوربین مداربسته